چالشهای ایفای نقش یک مادر درمانده
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۱۲۲
مائده طهماسبی، بازیگری که بیشتر از سینما در تلویزیون شناخته شده، در جشنواره فیلم فجر امسال، ایفاگر نقش دو مادر متفاوت در دو فیلم کارگردان اولی است.
او در فیلمهای «بیرویا» ساخته آرین وزیردفتری و «علفزار» به کارگردانی دانش کاظمی حضور دارد که نقش متفاوتش در فیلم دانشی، مورد توجه قرار گرفته است. او درباره چالشهای نقش مادر چهار پسر متجاوز در فیلم «علفزار» میگوید: این فیلم براساس یک داستان واقعی نوشته شده و زمانی که فیلمنامه را خواندم، برایم بسیار تکاندهنده بود چون قرار بود نقش زنی را ایفا کنم که مادر چند پسر متجاوز و محکوم به اعدام است، این وضعیت برای یک زن و مادر بسیار بغرنج است چون اصلاً چنین اتفاقی را باور نمیکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه نقشآفرینی مادری که به بچههایش باور داشته اما این باور از بین میرود و شکافهای جدی میان او و پسرانش که در طول قصه ایجاد میشود، بزرگترین چالش من در مواجهه با این کاراکتر بود، میافزاید: این تغییر موقعیت بسیار تکاندهنده و سخت است چون این زن در وضعیت عجیبی قرار میگیرد، مادری که بچههایش دست به جنایتی فجیع زدهاند و قرار است اعدام شوند.
فیلمنامههایی متفاوت و جذاب
وی درباره نقش کوتاهی که به عنوان مادر آرش در فیلم «بیرویا» هم ایفا کرده است، میگوید: هر دو فیلمسازی که با آنها کار کردم از جوانهای خوشذوق و بااستعداد فیلماولی هستند. من فیلمنامه «بیرویا» را خیلی دوست داشتم چون بسیار متفاوت بود و نگاه مدرن و روانشناختی به جامعه و انسان داشت. نقش مادر آرش با اینکه نقش کوتاهی بود اما ساده نبود چون نقش زنی را ایفا کردم که در توهم از دست دادن پسرش به سر میبرد، او در میان بلاتکلیفی روحی و روانی بدی قرار داشت ولی چون نقش من در فیلم کوتاه بود شاید خیلی جا نیفتاد اما خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم. فیلمنامه «علفزار» هم بسیار جذاب بود و نخستین چیزی که مرا جذب کار کرد، فیلمنامه آن بود.
انسجام گروهی در یک فیلم
طهماسبی که بازی خوبی در فیلم «علفزار» از خود به نمایش گذاشته به گمان عدهای ممکن است نامش در میان نامزدهای نقش مکمل زن این دوره باشد. او درباره اینکه چقدر گرفتن سیمرغ جشنواره فیلم فجر برایش اهمیت دارد، خاطرنشان میکند: من خیلی دغدغه جایزه گرفتن ندارم اما برایم مهم است که بازیام از سوی مردم و منتقدان دیده شود. به نظرم کستی (قالبی) که کاظم دانشی و بهرام رادان برای این فیلم چیدهاند، واقعاً موفق بود چون همه در جای درست خودشان قرار داشتند و دلیل موفقیت فیلم هم متأثر از انسجام گروهی بود ضمن اینکه همه اعضای گروه عاشقانه و یکدل کار کردند چه بازیگران ستاره و شناخته شده و چه بازیگران تازهکاری که از تئاتر وارد سینما شدند. همه اینها یک مجموعه قشنگ را ساختند که نتیجهاش را دیدیم.
دوران کارگردانهای دهه هفتادی
او با این توضیح که فیلمنامه هر دو اثر موجب شد در آنها قبول نقش کند، میگوید: البته اسم بهرام رادان به عنوان تهیهکننده «علفزار» بیتأثیر نبود و زمانی که با کاظم دانشی آشنا شدم، دیدم چه پسر باسوادی است، او از خانواده تئاتر میآید و فیلمهای کوتاه بسیار خوبی دارد.
طهماسبی با اشاره به ورود کارگردانهای دهه هفتادی به عرصه فیلمسازی یادآور میشود: کاظم، پسر بسیار پرشور و بااستعدادی بود که میدانست قرار است چه کار کند و چه بسازد. با وجود اینکه عوامل پشت صحنه و جلو دوربین از افراد باتجربه سینما بودند اما کاظم، دکوپاژ داشت و با فکر و ایده پیش میرفت، ضمن اینکه همدلی و تعامل بسیار خوبی با همه عوامل داشت.
این بازیگر درباره اولویت مدیومی که علاقهمند به کار در آن است، عنوان میکند: برایم مدیوم سینما یا تلویزیون فرقی ندارد، من از خانواده تئاتر آمدم و آن را بسیار دوست دارم اما فیلمنامه و نقش برایم اولویت دارد اینکه چقدر چالشبرانگیز است. ضمن اینکه ژانر کمدی هم برایم بسیار جذاب است و علاقهمند به تجربه آن هستم.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مائده طهماسبی فیلم سینمایی علفزار فیلم نامه علف زار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
اصلاح نرخ گذاری اوراق رهنی مسکن و تخصیص یارانه سود به آن، انتشار اوراق رهنی بدون کوپن، بهره گیری از نظام صحیح رتبه بندی اعتباری در انتشار اوراق از جمله پیشنهادات به منظور رفع موانع و چالش های انتشار اوراق رهنی مسکن است. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسکن و تأمین مالی آن یکی از ضرورت های کنونی نظام اقتصادی کشور است. یکی از روشهای متعارف تأمین مالی مسکن در همه کشورها، پرداخت تسهیلات بلند مدت بانکی است؛ لیکن پرداخت تسهیلات بلندمدت به ویژه در صورت ثابت بودن نرخ سود تسهیلات، نظام بانکی را با انواع مخاطرات اعم از مخاطره (ریسک) نقدشوندگی، اعتباری و تغییرات نرخ بهره مواجه خواهد کرد، لذا راهکارهایی برای حل این چالش طراحی شده است که یکی از مهم ترین آنها، انتشار اوراق رهنی مسکن و خارج کردن دارایی مربوطه (مانده تسهیلات مسکن) از ترازنامه بانک است.
انتشار این اوراق به ارتقای ظرفیت تأمین مالی بانک ها و نهادهای مالی در حوزه مسکن منجر می شود و ابزاری برای مدیریت ریسک نقدینگی و ریسک نرخ بهره (سود) بانک ها و نهادهای مالی است که سبب می شود تا انگیزه کافی برای تأمین مالی بلندمدت حوزه مسکن توسط آنها فراهم گردد.
با این حال، علی رغم نیاز اقتصاد و تکلیف قانونی به بانکها برای پرداخت تسهیلات بلندمدت در حوزه مسکن در ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، این زیرساخت در نظام اقتصادی کشور به خوبی مهیا نشده است و تا کنون تنها دو مرحله انتشار اوراق رهنی مسکن توسط بانک مسکن صورت گرفته است که نشان از عدم عمق کافی این بازار و وجود موانعی برای انتشار آن است.
نرخ گذاری دستوری بر تسهیلات اعطا شده در حوزه مسکن و همچنین سود اوراق رهنی مسکن یکی از چالش ها و موانع مهم استفاده از این اوراق بوده است.
اصلاح نرخ گذاری این اوراق و تخصیص یارانه سود به آن، انتشار اوراق رهنی بدون کوپن، بهره گیری از نظام صحیح رتبه بندی اعتباری در انتشار اوراق به خصوص اوراق رهنی مسکن، آموزش و فرهنگ سازی نسبت به سرمایه گذاری و استفاده از این اوراق از جمله پیشنهادات مرکز پژوهشهای مجلس به منظور رفع موانع و چالش های انتشار اوراق رهنی مسکن است.
انتهای پیام/